Přechod na novou verzi Vratek – září 2023

Jak postupovat?

Je potřeba nastavit v administraci tři části:

  1. Založit dopravy pro vratky
  2. Vyplnit instrukce ke každé z nich
  3. Upravit texty e-mailů

Přejděte v administraci do ➡️ Nastavení > Doprava a platba > Dopravy pro vratky. V této sekci zatím naleznete jediný způsob dopravy, kterým je „Vlastní cestou“. Můžete však v levém menu přidat další.

Aktuálně máme po náročném vývoji ve spolupráci s Balíkobotem zpracované propojení se Zásilkovnou (u které můžete využít generování unikátního hesla či štítku nebo jako doposud univerzální kód pro zpětné zásilky) a PPL (resp. DHL v zahraničí, které byste měli mít u Balíkobotu pod smlouvou s PPL).  Můžete však zůstat také u původního způsobu s univerzálním vratkovým kódem Zásilkovny, tuto možnost popisujeme níže. Abyste mohli využívat generování zpětných štítků pro PPL či DHL, je třeba nejprve konktaktovat Balíkobot, jsme s nimi domluvení a měli by vaše požadavky očekávat. Kvůli zpětným zásilkám přes Zásilkovnu není třeba kontaktovat Balíkobot.

PPL, DHL: Obraťte se na podporu Balíkobotu a napište, že byste rádi začali využívat B2A zásilky a jaké dopravce byste pro jaké státy chtěli využívat. Například pro Českou republiku PPL, pro Německo a Rakousko DHL. Pracovníci Balíkobotu zkontrolují nastavení vašeho profilu a poté vás odkáží na dopravce, případně si přímo sami mohou vyžádat vygenerování credentials pro vratkové zásilky (return connect). Jakmile budete mít potvrzené, že jsou služby aktivní, můžete pokračovat v nastavení na e-shopu.

1. Nastavení doprav pro vratky

➡️ Nastavení > Doprava a platba > Dopravy pro vratky

V této sekci se tedy ve výchozím stavu nachází pouze jedna doprava – Vlastní cestou. Pokud zákazník zvolí tuto možnost, přepokládáme, že zpět k vám odešle zásilku libovolným způsobem, který sám uhradí. Žádné štítky mu neposkytujete a proto by tento způsob neměl být zpoplatněný. Máte-li na e-shopu jazykové mutace, stačí přeložit název způsobu dopravy v Překlady > Dopravy a platby > Dopravy pro vratky.

Propojení se Zásilkovnou

V levém menu zvolte Přidat dopravu. Vyplňte název, cenu, kterou budete zákazníkům účtovat za využití této dopravy, a zvolte dopravce, se kterým chcete dopravu propojit, v tomto případě Zásilkovna (soukromý kód). Pokud má Váš e-shop jazykové mutace, je důležité založit dopravu pro každou zemi zvlášť (pro lepší orientaci využijte pole Název v administraci a pojmenujte si dopravu například Zásilkovna CZ) a nastavit cenu za zpětnou dopravu ve správné měně. Poté nezapomeňte nastavit Omezení dopravy (minimálně zemi, případně i rozměrové / hmotnostní omezení) a v záložce Balíkobot vyberte odpovídající svozové místo pro danou zemi. 

Příklad: E-shop má jazykové mutace CZ, PL, HU. Zásilkovna funguje pouze v České republice a v Maďarsku. Založíme tedy jednu dopravu pro vratky Zásilkovna (soukromý kód), kterou zpoplatníme částkou 49 Kč a v záložce Omezení dopravy omezíme pro Českou republiku. Důležité je také rozměrové / hmotnostní omezení. Dále v záložce Balíkobot vyberte svozové místo pro danou zemi. 

Další dopravou, kterou založíme, bude Packeta (název v Maďarsku), za využití té které budeme zákazníkům účtovat 780 HUF. Pro lepší orientaci v administraci do pole Název v administraci vyplníme například Zásilkovna HU. Opět v záložce Omezení dopravy zastavíme stát na Maďarsko a zajistíme, že se tento způsob dopravy bude nabízet pouze pro produkty, které vyhovují podmínkám Zásilkovny, a nastavíme svozové místo.

V Polsku se bude nabízet pouze možnost odeslání vlastními silami.

💡 U doprav, které mají nastavené svozové místo, se generují unikátní štítky / hesla pro podání zásilky. Chcete-li i nadále poskytovat pouze univerzální kód pro zpětné zásilky, zvolte jako Typ dopravy Zásilkovna (sdílený kód) a univerzální kód uveďte v textu instrukcí.

Propojení s PPL / DHL

Pro založení zpětné dopravy prostřednictvím PPL (typicky v ČR) nebo DHL (typicky v zahraničí) postupujte stejně jako v případě Zásilkovny, pouze jako Typ dopravy zvolte v obou případech DHL.

2. Instrukce k dopravám

Poté přejděte do ➡️ Obsah > Stránky a v levém menu vyberte Seznam systémových stránek. Zde najdete stránky s názvem Vratka - doprava: Zásilkovna (soukromý kód), Vratka - doprava: Zásilkovna (sdílený kód), Vratka - doprava: DHL, Vratka - doprava: vlastní. Obsahem těchto stránek by měly být instrukce k využití jednotlivých typů dopravy. Tyto instrukce se zobrazují na stránce s potvrzením odeslání vratky a na detailu vratky (nově už není možné zasílat instrukce přímo e-mailem, proto odkaz na detail vratky vložte pomocí zástupného symbolu (popsáno u bodu 3) do každého e-mailu týkajícího se vratky). Pro editaci stránky klikněte na modrou ikonku Editace obsahu. Každou ze zmíněných stránek je nutné alespoň 1× otevřít, aby se obsah nejprve vygeneroval (název stránky v seznamu systémových stránek musí být tučným písmem stejně jako názvy ostatních stránek).

Do stránky s instrukcemi můžete pomocí zástupných symbolů přiřazených k obsahovému bloku Text u každé z těchto stránek vložit například odkaz na vygenerovaný štítek nebo na sledování zásilky, která je na cestě zpět do e-shopu. Přehled relevantních zástupných symbolů pro každý typ dopravy najdete u obsahového bloku Text kliknutím na ikonku složených závorek.

Má-li Váš e-shop jazykové mutace, nezapomeňte obsah těchto stránek přeložit v Překlady > Doprava a platba > Dopravy pro vratky.

Jakmile provedete nastavení podle bodů 1 a 2, přejděte, prosím, do ➡️ Nastavení > Nastavení e-shopu > Globální nastavení > záložka Vratky a vymažte si číslo z pole „Přímé náklady na dopravu“ a odstraňte text z pole „Instrukce pro vrácení zboží“, aby vás jejich obsah v budoucnu nezmátl. Tato políčka označená podtitulkem „starý způsob“ se tímto updatem přestávají používat a brzy je úplně odstraníme.

Úprava e-mailů

Protože nově instrukce k vrácení zboží nevkládáme přímo do e-mailu, ujistěte se, že v e-mailech máte odkaz na detail vratky na e-shopu. K jeho zobrazení zákazník nemusí být přihlášený, prokliknout se na detail vratky je snadné.

Z textu e-mailů odstraňte zástupný symbol {VRATKA_INSTRUKCE}. Místo něj využijte {ODKAZ_VRATKA}, respektive vytvořte si odkaz a tento zástupný symbol použijte jako cílovou adresu.

Zákazníky je pro instrukce potřeba vést na detail vratky, tam se vypíší pouze relevantní instrukce podle toho, jaký způsob dopravy zvolili. Tato část obsahu na detailu vratky se načte z ➡️ Obsah > Stránky > v levém menu Systémové stránky.