Nařízení DSA a povinnosti e-shopů

Nařízení DSA je účinné od 17. 2. 2025 a týká se (mimo jiné) všech e-shopů, které uživatelům umožňují vkládat vlastní obsah – například recenze produktů nebo diskutovat o nich. Pokud Váš e-shop některou z funkcí disponuje, je důležité se s novými pravidly seznámit a implementovat potřebné změny. Tento článek stručně shrnuje, jaké povinnosti nařízení přináší, co jsme pro vás připravili a jak byste měli reagovat vy.

Jako relevantní zdroj informací o nařízení DSA doporučujeme prostudovat Průvodce pro poskytovatele od ČTÚ nebo alespoň přečíst stručný článek Petry Dolejšové.

Jaké jsou požadavky?

Ve stručnosti jde minimálně o následující:

  • Uvést na e-shopu e-mail pro komunikaci s ČTÚ a Evropskou unií a doplnit je informací o tom, v jakém jazyce komunikujete (pro české firmy to jsou povinně minimálně čeština a angličtina).
  • Umožnit nahlášení závadného obsahu na e-shopu.
  • Uvést, za jakých podmínek můžete uživatelský obsah smazat nebo omezit, jak tento obsah moderujete. Využít můžete typicky stránku Podmínky pro vložení uživatelského hodnocení nebo Obchodní podmínky.

Co jsme pro vás připravili?

  1. Do patičky přibyl odkaz Nahlásit obsah s univerzálním formulářem pro nahlášení nezákonného obsahu.
  2. U každé recenze a komentáře se nově nachází odkaz Nahlásit vedoucí na formulář pro nahlášení závadného obsahu.

Na odeslání formuláře jsou navázané dva automatické e-maily:

  • potvrzení o přijetí oznámení, které přijde automaticky oznamovateli
  • a hlášení závadného obsahu, které přijde na e-mailovou adresu obchodníka uvedenou v Nastavení > E-maily.

Co byste měli udělat vy?

  1. Zkontrolujte si, prosíme, obě novinky zmíněné v předchozím odstavci. Pokud byste některou z nich na svém e-shopu nyní neviděli, máte na e-shopu customizaci a budeme vám muset provést drobnou úpravu přímo pro váš e-shop. Kontaktujte naše oddělení zákaznické péče.
  2. Doplňte kontaktní e-mail a jazyk pro komunikaci.
  3. Zkontrolujte a případně aktualizujte Podmínky pro vložení uživatelského hodnocení či Obchodní podmínky.
  4. Má-li váš e-shop jazykové mutace, nezapomeňte na překlady těchto změn. Pokud byste potřebovali upravit text nebo překlad e-mailu, který chodí zákazníkovi jako potvrzení o přijetí hlášení, tuto změnu musíme udělat my.
  5. Buďte připraveni řešit případná oznámení.
    1. Jakmile hlášení prověříte, pošlete autorovi hlášení informaci o tom, jak jste situaci vyhodnotili.
    2. Pokud nahlášený obsah odstraníte nebo omezíte, informujte o tom ještě ten samý den autora příspěvku.

Pomohli jsme tímto vyřešit vaši otázku? Děkujeme za zpětnou vazbu Nepodařilo se odeslat zpětnou vazbu. Zkuste to prosím znovu.