Nařízení DSA a povinnosti e-shopů
Nařízení DSA je účinné od 17. 2. 2025 a týká se (mimo jiné) všech e-shopů, které uživatelům umožňují vkládat vlastní obsah – například recenze produktů nebo diskutovat o nich. Pokud Váš e-shop některou z funkcí disponuje, je důležité se s novými pravidly seznámit a implementovat potřebné změny. Tento článek stručně shrnuje, jaké povinnosti nařízení přináší, co jsme pro vás připravili a jak byste měli reagovat vy.
Jako relevantní zdroj informací o nařízení DSA doporučujeme prostudovat Průvodce pro poskytovatele od ČTÚ nebo alespoň přečíst stručný článek Petry Dolejšové.
Jaké jsou požadavky?
Ve stručnosti jde minimálně o následující:
- Uvést na e-shopu e-mail pro komunikaci s ČTÚ a Evropskou unií a doplnit je informací o tom, v jakém jazyce komunikujete (pro české firmy to jsou povinně minimálně čeština a angličtina).
- Umožnit nahlášení závadného obsahu na e-shopu.
- Uvést, za jakých podmínek můžete uživatelský obsah smazat nebo omezit, jak tento obsah moderujete. Využít můžete typicky stránku Podmínky pro vložení uživatelského hodnocení nebo Obchodní podmínky.
Co jsme pro vás připravili?
- Do patičky přibyl odkaz Nahlásit obsah s univerzálním formulářem pro nahlášení nezákonného obsahu.
- U každé recenze a komentáře se nově nachází odkaz Nahlásit vedoucí na formulář pro nahlášení závadného obsahu.
Na odeslání formuláře jsou navázané dva automatické e-maily:
- potvrzení o přijetí oznámení, které přijde automaticky oznamovateli
- a hlášení závadného obsahu, které přijde na e-mailovou adresu obchodníka uvedenou v Nastavení > E-maily.
Co byste měli udělat vy?
- Zkontrolujte si, prosíme, obě novinky zmíněné v předchozím odstavci. Pokud byste některou z nich na svém e-shopu nyní neviděli, máte na e-shopu customizaci a budeme vám muset provést drobnou úpravu přímo pro váš e-shop. Kontaktujte naše oddělení zákaznické péče.
- Doplňte kontaktní e-mail a jazyk pro komunikaci.
- Zkontrolujte a případně aktualizujte Podmínky pro vložení uživatelského hodnocení či Obchodní podmínky.
- Má-li váš e-shop jazykové mutace, nezapomeňte na překlady těchto změn. Pokud byste potřebovali upravit text nebo překlad e-mailu, který chodí zákazníkovi jako potvrzení o přijetí hlášení, tuto změnu musíme udělat my.
- Buďte připraveni řešit případná oznámení.
- Jakmile hlášení prověříte, pošlete autorovi hlášení informaci o tom, jak jste situaci vyhodnotili.
- Pokud nahlášený obsah odstraníte nebo omezíte, informujte o tom ještě ten samý den autora příspěvku.