Dárkový poukaz

Zákazníci velmi rádi nakupují dárkové poukazy a často jako dárek na poslední chvíli, proto jsme wpjshop naučili dárkové poukazy generovat automaticky. Na výběr máte naši základní šablonu nebo si nahrajete vlastní pozadí ve formátu pdf (které vám s radostí mohou připravit naši grafici). Pojďme se podívat, jak si dárkové poukazy vytvoříte. wpjshop umožňuje také prodej dárkových karet, u kterých si zákazník sám definuje jejich hodnotu.

V článku se dozvíte:

  1. Jak vytvoříte dárkový poukaz?
  2. Vzhled dárkového poukazu
  3. Zařazení dárkového poukazu mezi produkty
  4. Nastavení dopravy a způsobu doručení
  5. Historie, znovuodeslání, uplatnění dárkového poukazu
  6. Vygenerování několika dárkových poukazů
  7. Vyhledávání kódu
  8. Nastavení administrátorských oprávnění

Jak vytvoříte dárkový poukaz?

Dárkový poukaz vyrobíte pomocí modulu Slevy a modulu Generované kódy. Ve Slevách nadefinujete podmínky, za kterých jdou poukazy uplatnit (a případně jak velká sleva se bude aplikovat – možnés situace vysvětlíme níže). V navázaném modulu Generované kódy pak spravujete unikátní vygenerované kódy, které danou slevu umožňují v košíku uplatnit.

➡️ Objednávky > Slevy

Zde vytvoříte slevu. V levém sloupci si vytvoříte podmínku pro Dárkový poukaz, v pravém sloupci nadefinujete akci, která proběhne je-li splněná podmínka, případně více podmínek. Pokud se s naším modulem Slevy setkáváte poprvé, projděte si článek Slevy.

Podmínky: Zvolte podmínku Dárkový poukaz. Zde máte možnost vybrat již existující ze seznamu Generovaných kódů, nebo vytvořit nový generovaný kód.

Akce: Jako navazující akce v pravém sloupci se nabízí dvě možnosti, které můžete využít. Zvolte, prosíme, na základě následujícího popisu tu, která je pro vás vhodná:

1. Akce Uplatnění poukazu

  • Akce Uplatnění poukazu není typická sleva. Zde se s částkou, na kterou je vystavený poukaz, pracuje jako s ceninou, jinou formou úhrady (části) objednávky. Toto nastavení doporučujeme u dárkových poukazů, které prodáváte přes e-shop.
  • Nevyužije-li zákazník celou hodnotu poukazu,
    • nevyužitý zbytek se použije i na úhradu dopravného.
      • není-li u slevy aktivní volba „Umožnit částečné uplatnění poukazu“, do objednávky se přidá položka „Nevyužitá část poukazu“ v hodnotě zbytku tak, aby účetně byla částka využitá celá. Z hlediska účetnictví je správně, aby poukaz zakoupený za určitou částku byl uplatněn vždy v plné výši a mohlo tak dojít ke správnému spárování nákupu poukazu a jeho uplatnění.
        • Příklad: Zákazník má v objednávce za 800 Kč, využije dárkový poukaz na 1000 Kč. Doprava stojí 109 Kč. Zákazník nedoplácí nic, do objednávky se přidá položka Nevyužitá část poukazu v hodnotě 91 Kč.
      • je-li u slevy aktivní volba „Umožnit částečné uplatnění poukazu“, generovanému kódu se změní zbytková hodnota a bude možné využít ho znovu v dalších objednávkách, dokud se jeho hodnota nevyčerpá.
  • Aplikovaný poukaz nesnižuje hodnotu objednávky pro dopravu zdarma.
    • Příklad: Zákazník má v objednávce zboží za 2400 Kč, využije dárkový poukaz na 1000 Kč. Váš e-shop nabízí dopravu zdarma od 1500 Kč. Zákazník hradí 1400 Kč a přitom dopravu má zdarma.

2. Akce Globální sleva

  • V případě použití akce Globální sleva se dárkový poukaz chová jako jakákoli jiná sleva na produkty v objednávce. Použití této akce doporučujeme například u kupónů, které rozdáte v rámci marketingových aktivit.
  • I případě, že zákazník nevyužije celou hodnotu poukazu pro nákup zboží, nevyužitý zbytek nemá možnost použít pro úhradu dopravy.
  • Nevyužitá část poukazu není v objednávce či na faktuře zmíněna.
  • Částka, ze které se vyhodnocuje, zdali má zákazník nárok na dopravu zdarma, je částka po aplikování slev. Tj. využijete-li akci Globální sleva pro uplatnění poukazu, e-shop se bude chovat jako v následujícím příkladu.
    • Příklad: Zákazník má v objednávce zboží za 2400 Kč, využije dárkový poukaz na 1000 Kč. Váš e-shop nabízí dopravu zdarma od 1500 Kč. Částka za zboží po aplikování slev je nyní 1400 Kč, proto bude zákazník muset dopravu hradit.

Je třeba si rozmyslet, jaké DPH u poukazů chcete mít a vždy použít stejnou sazbu DPH na produktu, přes který se poukaz kupuje, i na slevu, která při použití poukazu zlevňuje objednávku. Tím předejdete případným problémům s odvodem DPH. Problematika jakou DPH nastavit je složitější (jednoúčelové vs víceúčelové poukazy), doporučujeme proto použít obecné řešení, kdy produktu i slevě nastavíte nulové DPH (0 %). Tím nevznikne žádný rozdíl v DPH a zároveň se předejde případným problémům v kombinaci s OSS a různými DPH.

Problematika jazykových mutací je ještě komplikovanější a je třeba si zkontrolovat podmínky v dané zemi. I když obecně metoda s nulovým DPH by měla být bezpečná.

➡️ Objednávky > Generované kódy

Na úvodní kartě nastavíte kromě názvu i volitelný prefix pro generovaný kód.

Vyberte si vzhled dárkového poukazu

Přejděte v horní liště na druhou záložku – Design. Šablona obsahuje veškeré náležitosti. Pokud chcete používat váš originální poukaz, pak ve spodní liště stačí zvolit Nahrát PDF. Vyberte PDF z vašeho počítače. Klikněte na šedé políčko Nahrát. Váš poukaz bude po nahrání překrývat původní šablonu.

Texty můžete upravit, případně přebytečné texty a obrázky smazat. Klikněte na textové pole, které chcete odstranit, a smažte je pomocí červeného tlačítka Smazat. Zástupné symboly {Cena}, {Platnost} a {Kód} nemažte ani nevyplňujte. Pouze je kurzorem přesuňte v rámci poukazu na místo, kde chcete, aby se platnost a kód při generování poukazu automaticky propsaly.

Po úpravě si můžete prohlédnout poukaz přes tlačítko Náhled a následně uložte. Pokud se vám něco nepovedlo a chcete začít znovu, klikněte na Obnovit výchozí design. Jestliže je design poukazu v pořádku, uložte jej modrým tlačítkem OK.

Zařazení dárkového poukazu mezi produkty

➡️ Zboží > Produkty > Přidat produkt

Dárkový poukaz zařadíte do e-shopu téměř stejným způsobem jako jste zvyklí u běžných produktů. Po otevření okna Přidat produkt, napište název poukazu, např. Dárkový poukaz. Vyplňte cenu (typicky cenu nejnižšího nabízeného poukazu) a stiskněte OK v modrém políčku.

Založte varianty produktu podle hodnot poukazů, které budete nabízet. Pokud máte každou hodnotu poukazu jako samostatný produkt, tento krok můžete vynechat. Bude se vám hodit nová jmenovka varianty – pojmenovaná například Hodnota poukazu.

Následně přejděte na záložku Doplňující, kde ve spodní části zapnete volbu Dárkový poukaz. Poté vyberte z nabídky Generované kódy zvolte poukaz, který jste vytvořili a pomocí produktu, který právě zakládáte, jej chcete zobrazit na e-shopu.

Nezapomeňte vyplnit alespoň krátce popis produktu, zařadit jej do sekce a podobně, jak jste zvyklí u ostatních produktů. Pokud produkt nemá přiřazené žádné fotky, je možné vygenerovat obrázek k produktu z přiřazeného dárkového poukazu.

Nastavení dopravy a způsobu doručení

Automaticky generované dárkové poukazy z e-shopu lze zasílat pouze elektronicky, z toho důvodu je možné je hradit pouze platební kartou nebo převodem. Nelze je zaslat na dobírku. Po přičtení platby se poukaz automaticky vygeneruje s unikátním kódem a jako odkaz se odešle e-mailem na adresu kupujícího. Kupující si na odkaz klikne a otevře se mu PDF soubor s dárkovým poukazem. Aby vše v pořádku proběhlo, je důležité udělat následující dva kroky.

Je třeba zajistit, aby všechny objednávky s poukazem byly v administraci po přičtení platby označené jako zaplacené. Pouze tehdy dojde k odeslání emailu s poukazem. Online platby se označují automaticky, ostatní způsoby platby je třeba označit ručně.

  1. Přidejte Způsob dopravy: V ➡️ Nastavení > Doprava a platba > Dopravy přidejte novou dopravu, které dáte vlastní název, např. Elektronicky. Cenu dopravy nastavte na 0 Kč. V části Napojení na přepravní společnost označte V elektronické podobě. Počet dní dopravy zvolte 0 a uložte pomocí OK.

  1. Přidejte Způsob doručení: V ➡️ Nastavení > Doprava a platba > Způsob doručení přidejte alespoň jeden nový Způsob doručení. Vyberte dopravu, kterou jste vytvořili v předchozím kroku a do kombinace zvolte některou z vašich plateb předem. Cenu vyplňovat nemusíte, díky tomu se automaticky spočte z ceny dopravy a platby – v ideálním případě bude nulová.

    Volbu Zobrazit na webu nastavte na neaktivní. Díky tomu se elektronické doručení zobrazí pouze v případě, že je v košíku Dárkový poukaz. Opakujte tento krok pro případné kombinace s dalšími platbami.

Zkontrolujte si, že máte u všech plateb na dobírku nastaven Typ platby na Platba na dobírku. Jenom tak dokážeme tyto typy plateb automaticky skrýt ve chvíli, kdy košík obsahuje dárkový poukaz.

Historie, znovuodeslání, uplatnění dárkového poukazu

Dárkový poukaz, respektive ➡️ Objednávky > Generované kódy > detail generovaného kódu má další záložku – Seznam kódů. Zde se shromažďují vygenerované kódy poukazů, které si u vás zákazníci objednali. V případě, že by zákazník potřeboval znovu odeslat dárkový poukaz, stačí ho podle kódu nebo čísla objednávky najít v seznamu a kliknout na ikonku Odeslat. Historii kódů můžete podle potřeby promazávat. Také zde je možné kód ručně označit jako použitý. V detailu konkrétního kódu si můžete zadat vlastní poznámku do pole Popis.

Vygenerování několika dárkových poukazů

Pokud si potřebujete vygenerovat libovolný počet Dárkových poukazů s unikátními kódy (např. jako dárek do soutěže), stačí v tomto okně kliknout na ➡️ Akce > Vygenerovat kódy. V seznamu vám přibydou nové kódy včetně poukazů, které si v náhledu stáhnete do svého počítače a vytisknete.

Vyhledávání kódu

Potřebujete-li ručně uplatnit kód, zadejte ho do vyhledávacího pole Kód v levém sloupci. E-shop vám napoví, v jakém generovaném kódu ho najdete. Přejděte do záložky Seznam kódů, kde opět můžete vyhledat konkrétní kód a provést s ním potřebné akce.

Nastavení administrátorských oprávnění

Pokud potřebujete, aby někteří z administrátorů mohli kontrolovat, mazat a uplatňovat pouze Dárkové poukazy bez možnosti upravovat samotné slevy, nyní máte možnost uživatelům nastavit přístup pouze do modulu Generované kódy.

Pomohli jsme tímto vyřešit vaši otázku? Děkujeme za zpětnou vazbu Nepodařilo se odeslat zpětnou vazbu. Zkuste to prosím znovu.