Dropshipping – marketplace


Dropshipping je obchodní model, kdy prodejce (tržitě, marketplace, jako jsou například Mall, eBay, Amazon) prodává zboží, aniž by ho měl skladem. Místo toho objedná zboží od dodavatele (vás, jakožto e-shopu) a ten ho pak přímo doručí zákazníkovi. To znamená, že prodejce nemusí investovat do skladování zboží a nemusí se starat o balení a doručení zákaznických objednávek. Tento obchodní model se stal velmi populární v posledních letech díky nízkým nákladům a jednoduchosti provozování. Obecně si provozovatelé tržišť účtují poměrně vysoká procenta za zprostředkování objednávek. Je třeba s tím počítat.

Naše e-shopové řešení podporuje následující napojení:

Mall

Pro Mall jsme připravili přímé napojení přes Mall API. 

Je třeba vytvoření speciálního produktového feedu obsahujícího rozšířené údaje k jednotlivým produktů. Mall je striktní v nutnosti poskytovat přesné informace a každá sekce má daný seznam povinných parametrů. K základnímu napojení je připravena šablona konfigurovatelného feedu. Tu je ale třeba individuálně upravit podle druhu nabízených produktů. Určitě se hodí použití Mapování pro feedy, kdy se hodnoty parametrů z e-shopu mapují na konkrétní hodnoty, které vyžaduje Mall.

Dále je nutné vytvořit dostupnostní produktový feed. Opět je k dispozici šablona pro konfigurovatelný feed. Tento feed už většinou není třeba upravovat.

Objednávky se do e-shopu přenáší pomocí feedu, který generuje Mall. Založí objednávku a sníží skladové množství produktů. Expedice objednávky pak probíhá standardním způsobem, stejně jako u objednávek, které vzniknou přímo na e-shopu.

Dále je třeba v nastavení modulu v e-shopu nastavit Client ID, které získáte v Mall administraci na adrese https://new-partners.mallgroup.com/mall-feed/

Expando

Napojení přes službu Expando umožňuje prodávat na řadě marketplaces, mezi které patří například Alza, Amazon, eBay nebo Kaufland. Expando bude za zprostředkování služby požadovat provizi, je nutné, abyste s tím počítali při plánování cen a napojení. Většinou se vyplatí napojení na zahraniční tržiště, kde je možné nastavit o něco vyšší ceny a tím pokrýt náklady na provize Expandu a tržišti.

Je nutné vytvoření speciálního produktového feedu obsahujícího rozšířené údaje k jednotlivým produktům. Je možné vycházet z předpřipravené Google šablony pro konfigurovatelné feedy.

Objednávky se do e-shopu přenáší pomocí feedu. Založí objednávku a sníží skladové množství produktů. Expedice objednávky pak probíhá standardním způsobem, stejně jako u objednávek, které vzniknou přímo na e-shopu.

Dropshipment v administraci e-shopu

➡️ Nastavení > Dropshipment

  • Modul Dropshipment umožňuje vytvořit libovolný počet dropshipmentů. Na výběr je ze tří možností – Mall, Expando a Obecný, který za pomocí obecné XML struktury a XSLT transformace umožňuje import objednávek v podstatě odkudkoli.
  • U typu Expando a Obecný je možnost zapnout převod cen do výchozí měny e-shopu.
  • U objednávek je možné filtrovat podle konkrétního dropshipmentu a zároveň si na seznam objednávek můžete přidat sloupec, který ukazuje, ze kterého dropshipmentu objednávka pochází (sloupec je ve výchozím nastavení skrytý a je potřeba si jej ručně zobrazit).

Postup pro nastavení propojení

  • Začněte tím, že do nastavení služby vložíte url adresy feedů, které jste si na e-shopu vytvořili podle specifikací jednotlivých služeb výše.
  • Přejděte do ➡️ Nastavení > Dropshipment. V levém menu zvolte Přidat.
  • Vyplňte libovolný název a zvolte typ propojení (Mall, Expando a Obecný). Jako zdrojový XML soubor vložte adresu feedu objednávek, který naleznete v administraci služby (Mall, Expando, případně jiné služby pro typ Obecný) a potvrďte kliknutím na tlačítko OK.
  • Nyní je třeba vyplnit údaje v sekci Konfigurace podle typu dropshipmentu:

Obecný

  • U doprav a plateb nastavte mapování hodnot z feedu na existující dopravy a platby v e-shopu.
  • Převádět ceny do výchozí měny e-shopu: aktivujete-li tuto hodnotu, cena objednávky se převede do výchozí měny e-shopu. Jako kurz použije se informace z feedu, je-li v něm uvedený, poté nastavení z Nastavení > Měny, a pokud není ani to vyplněné, použije se aktuální kurz ČNB.
  • Karta Transformace: feed objednávek z externí služby (marketplace) nejspíše neodpovídá přesně formátu, se kterým umí pracovat e-shop. V takovém případě je potřeba v záložce Transformace přepsat feed do podoby, kterou potřebuje e-shop (máte možnost otevřít si vzorový feed, který potřebuje e-shop).

Expando

  • Vyplňte API klíč, který najdete v administraci Expanda.
  • Odesílat aktualizace stavů objednávek: aktivujete-li tuto volbu, budou se do Expanda odesílat aktualizace stavů objednávek.
  • Aktualizovat objednávky: aktivujete-li tuto volbu, bude se průběžně kontrolovat, zdali se nezměnily fakturační údaje. Pokud objednávka v e-shopu již existuje a není ještě vyřízená, pak se při případné změně aktualizuje DIČ, jedná-li se o zemi, pro kterou je aktivní OSS, změní i DPH na 0 %.
  • Mapování doprav: nastavuje se buď pro všechny marketplaces a nebo pro jednotlivý marketplace – potřebujete-li mapování pro konkrétní marketplace, do políčka zadejte přesný název marketplace z feedu objednávek.
  • Omezení: sekce Omezení poslouží v případě, že potřebujete zajistit, aby se do systému wpjshop importovaly objednávky pouze z některých marketplaces. Do pole Tag můžete zadat tag (jedná se o hodnotu „tag“ z feedu), které chcete zakázat, a do pole Hodnoty hodnoty, kterých může daný tag nabývat, oddělené čárkou. Hodnoty nejsou case sensitive (bude fungovat, když zadáte Amazon DE i AMAZON DE). Pokud se ve feedu (objednávce) vyskytuje tag s hodnotou, která je mezi zakázanými, objednávka se nebude importovat. Zůstanou-li pole v sekci Omezení nevyplněná, automaticky se do e-shopu importují všechny objednávky z marketplace.

Mall

  • Vyplňte Client ID, které vám přidělil Mall.
  • Odesílat aktualizace stavů objednávek: aktivujete-li tuto volbu, budou se Mallu odesílat aktualizace stavů objednávek.
  • Mapování doprav: vyplňte ID dopravy Mallu (jsou používána ve feedu, jejich seznam byste měli získat od Mallu) a to, do jaké země se bude objednávka posílat, v poli Doprava pak zvolte, která doprava v e-shopu odpovídá této kombinaci.

Heureka marketplace (košík)

  • Vyberte typ Heureka
  • Vyplňte Client ID - jedná se o API ID (API ID Obchodu naleznete v administraci Heureky / Marketplace – Aktivace Marketplace)
  • Vyberte endpoint
  • Mapování plateb: vyberte eshopové platby, které budou vázány na platby v Heurece. Je třeba založit speciální platby pouze pro Heureku, které nebudou zobrazeny zákazníkům. Je potřeba zvolit typ platby Platba přes Heureku