XML feedy

XML feedy jsou výkonným nástrojem, který vám umožní snadno a efektivně distribuovat informace z vašeho e-shopu. Nejčastěji jde o informace o vašich produktech na různé online platformy, jako jsou Google Shopping, Facebook, Heureka, srovnávače zboží, nebo marketplaces, ale předávat prostřednictvím feedů můžete například uživatele, objednávky, hodnocení a další.

Díky našemu modulu můžete jednoduše vytvářet feedy z připravených šablon a nebo si konfigurovat libovolné vlastní.

➡️ Nástroje > Feedy

Vytvoření nového feedu

  1. V administraci e-shopu přejděte do ➡️ Nástroje > Feedy. Kliknutím na tlačítko Přidat feed v levém menu založte nový feed.

  2. Nejprve se podívejte, zdali pro feed, který chcete vytvářet, máme připravenou šablonu. Pokud ano, rovnou si ji zvolte a vyplňte název feedu.

    Pokud vhodnou šablonu nenajdete, vyberte naopak odpovídající Typ feedu z nabídky a uložte kliknutím na tlačítko OK. Právě jste založili feed. Ve spodní části okna je jeho URL adresa, kterou použijete pro služby třetích stran.

    Typy feedů: Varianty (výchozí): produkty a jejich varianty, Produkty: pouze produkty bez variant, Hodnocení, Objednávky, Uživatelé, Sekce, Stránky, Prodejci, Prodejky, Výrobci, Články.

Záložka Konfigurátor

Pokud jste při vytváření feedu vybrali některou z připravených šablon, v záložce Konfigurátor vidíte v levé části obrazovky jeho strukturu (kterou můžete v případě potřeby upravit), vpravo pak náhled jedné položky ve feedu. Vytváříte-li například produktový feed, můžete si zobrazit ukázku feedu pro libovolný produkt.

Potřebujete-li obnovit výchozí konfiguraci šablony, v levém spodním rohu je nabídka šablon.

Pokud jste šablonu nevyužili, ve volném prostoru v levém sloupci začněte vytvářet vlastní strukturu feedu pomocí přetahování objektů, jejichž nabídka je vpravo nahoře. V pravé spodní části obrazovky pak vidíte náhled jedné položky feedu. V záložce Data je připravený přehled všech údajů, které jsou pro daný typ feedu k dispozici.

Detailnější ukázku práce s konfigurátorem si můžete prohlédnout v článku s videem Feedy - Konfigurátor.

Záložka Zdroj dat

U feedů, pro které je to relevantní, lze v záložce Zdroj dat nastavit, jaké položky se mají do feedu propisovat (např. filtr produktů, filtr objednávek...). Můžete tak feed omezit např. pouze na produkty od určitého výrobce a nebo z feedu vyjmout určitou sekci produktů (toto nastavení je zobrazené na screenshotu níže).

Specifika feedu produktů

Pokud ve zdroji dat není nic nastaveno, používá se výchozí filtr produktů, který obvykle omezí produkty na viditelné a skladem. Jakmile se ve zdroji dat nastaví třeba jen jediný parametr, výchozí filtr e-shopu se tím deaktivuje, a tak je obvykle nutné nastavit i položky „Sklad“ a „Zobrazení“.

Záložka Report

Poslední záložka slouží pouze informativně. Dozvíte se, kolik produktů feed obsahuje, jak dlouho trvalo jeho vygenerování, jak je velký a případně nastávají-li při jeho generování nějaké chyby.

GET parametry s datem od / do

Potřebujete-li vygenerovat feed (například objednávek) za určité období, na konec URL adresy feedu můžete přidat parametry date_from a date_to v této formě: date_from=2024-08-01&date_to=2024-08-05. Je-li v administraci u feedu nastavený počet dnů, za který se má feed generovat, parametry v URL adrese mají vyšší prioritu. Tímto způsobem, prosíme, vytvářejte rozumně velké feedy, aby se zvládly dogenerovat.

Příklad použití:

  • Standardní url adresa feedu: https://shop.wpj.cz/feed/99/682d014d002a4819bd9f7ab03f40387323d50cdf
  • S přidáním parametrů pro vygenerování záznamů za období 1.–5. 8. 2024: https://shop.wpj.cz/feed/99/682d014d002a4819bd9f7ab03f40387323d50cdf?date_from=2024-08-01&date_to=2024-08-05

Další informace

Jak rychle / často se XML feed aktualizuje, stahuje?

Ve výchozím nastavení se feed generuje až při požádání. Záleží tedy na třetí straně, jak často si feed stahuje. Když přijde požadavek na stažení feedu, tak se začne generovat soubor, přičemž se současně ukládá do cache v rámci e-shopu i streamuje klientovi (službě), který si o něj požádal. Feed následně zůstává v cache po 4 h, což je výchozí optimální nastavení. U feedu lze případně upravit platnost cache v minutách. Platnost je však omezena na minimálně 30 minut, a tak nemá význam nastavovat méně.

Doba generování feedu závisí na počtu objektů, které do feedu vstupují, složitosti konfigurace feedu, a také aktuálním vytížení webu, v případě produktového feedu přibližně 2–30 sekund na každých 1000 položek. Po vygenerování feedu lze údaj dohledat v záložce Report, pod popiskem Doba generování.

Údaj Staženo se v reportu aktualizuje pouze při stažení feedu třetí stranou. Pokud si feed stáhne přihlášený administrátor, tak se tento údaj neaktualizuje.

Když má feed v okamžiku požadavku na stažení platnou cache, tak web klientovi (službě) rovnou vrátí dříve vygenerovaný soubor. Pokud již platnost cache uplynula a přijde více požadavků na stejný feed, tak první z požadavků dostává nový feed. Další požadavky, pokud přijdou dříve, než je první požadavek dokončen, dostávají starší verzi feedu.

Toto platí pro běžné feedy při přístupu nepřihlášeného uživatele, což je typicky služba třetí strany, která si feed stahuje. Lze to vyzkoušet např. použitím anonymního okna v prohlížeči. Pokud si feed stahuje přihlášený administrátor, tak se XML feed formátuje do lidsky lépe čitelné formy, a nepoužívá se cache. (Má-li feed aktivované Předgenerovávat, tak se cache využívá i pro přihlášené administrátory, nicméně toto nastavení už nedoporučujeme používat.)

Pomohli jsme tímto vyřešit vaši otázku? Děkujeme za zpětnou vazbu Nepodařilo se odeslat zpětnou vazbu. Zkuste to prosím znovu.